Konzervatoř Plzeň


  • Úvodní strana

Koncerty

10. 4. 2013, 19:30 hod

Dům hudby, sál Antonína Dvořáka, Husova 30, Plzeň. Absolvenstský koncert Martina Chocholouše (zobcová flétna)

absolventský  koncert

Martin CHOCHOLOUŠ – zobcová flétna

 

ze třídy prof. Julie Brané

Giuseppe Sammartini (1695 – 1750)           Concerto F – Dur Allegro, Siciliano, Allegro assai

Johann Sebastian Bach (1685 – 1750)        Solo a – moll (transpozice do c – moll)

Allemande, Corrente, Sarabande, Bourrée Anglaise

 

Antoine Dornel (1685 – 1760)                     Concert en Trio

Ouverture, Air grave, Mussete en rondeau,

Air rustique, Chaconne

~         ~         ~

Nicola Termöhlen (1979)                             Samovila

Maki Ishii (1936)                                          Black Intention

Martin Chocholouš (1989)                           Variace na italský ground

Arcangelo Corelli (1653 - 1713)                  La Follia

Martin Chocholouš                                       úprava do rockové podoby

Yngwie Malmsteen (1963)                           Evil Eye

Martin Chocholouš                                       úprava pro sopránovou zobcovu flétnu, el. kytaru,                                                                      syntetizátory a bicí nástroje

 

Cembalový doprovod: prof. Alena Tichá

 

Hosté: prof. Martin Kaplan – housle                        Irena Ošťádalová – basová zobcová flétna

Lucie Panošková – housle                 Karel Buble – elektrická kytara

Jaroslava Smolová – viola                Kateřina Veselá – klávesové syntetické nástroje

Jakub Smola – violoncello                Jiří Spíšek – Bicí

Martin Rezek – zobcové flétny

Komentář k programu:

Zhlédne-li posluchač program, v okamžiku zjistí, že mezi první a druhou částí koncertu se nachází velký kontrast, který se týká především charakteru skladeb. Kompozice první poloviny pocházejí z období baroka, jsou tedy převážně vznešené a umírněné. Druhá polovina koncertu je přímo přesycena soudobými skladbami oplývající moderními technikami hry a v neposlední řadě také neobvyklým nástrojovým obsazením. Program je takto vytvořen záměrně. Dává najevo vznešený i odvážnější přístup interpreta k hudbě.

Nápad na rockové úpravy skladeb pro zobcovou flétnu a elektronické nástroje vznikl při příležitosti pravidelných hodin improvizace Julie Brané. „Každý týden jsme nosili do hodin vlastní harmonizace renesančních melodií, podle kterých jsme posléze tvořili variace. Při jedné hodině řekla Julie Braná: „Martine, ty tvoje variace jsou šílený! … smích … Napiš rockový variace a bude to dokonalý!“ Ozvalo se: „Dobře!“ A za pár týdnů byly  vlastní rockové úpravy skladeb ve formě variací na světě.“

Komentář ke skladbě Samovila:

Skladbu Samovila napsala mladá flétnistka a skladatelka Nicola Termhöhlen na motivy slovanské mytologie s užitím prvků východoevropské hudby.

Samovila ztotožňuje vílu, která je podle slovanské mytologie překrásná bohyně přírody s dlouhými vlasy a průhledným tělem. Samovily žijí hluboce v lesích , kde ochraňují rostliny a zvěř. Velice rády tančí na lesních mýtinách. Často na sebe berou podobu sokola, vlka, ovce, nebo nezjištně putují jako oblaka či mlha. Představují přízrak nevěst, které zemřely před svatbou a ani po smrti nemohou nalézt klid.  Ačkoli vypadají přitažlivě, pro člověka jsou nebezpečné. Mladí muži, kteří podlehnou jejich kráse a rozhodnou se s nimi tančit, zaplatí životem.

Ve skladbě Samovila svede hravá víla jednoho mladého muže k divokému kruhovému tanci. Vytrvalé rytmické části skladby se střídají s okouzlující východoevropskou melodií, která navozuje hypnotický stav. Závěr skladby zůstává otevřený. Posluchač se může pouze domnívat, zda mladý jinoch před nástrahami víly unikl a nebo jí podlehl a nalezl smrt.

 

 

Kapela Takt (www.kapelatakt.cz)

je hudební uskupení čtyř muzikantů, kteří se dali dohromady v září 2008 za účelem hraní na společenských akcí. Za téměř pět let spolupráce mají v repertoáru více než dvě stě přejatých skladeb různých žánrů. Kapela je neobyčejná tím, že všichni členové zároveň zpívají. S instrumentálním doprovodem tvoří až čtyřhlasé vokální linie, které dodávají hudbě jiskrnost a bohatost.

Činnost kapely za účelem koncertů je spíše výjimečná, ovšem nebrání se vyjímečných projektů jako je například doprovázení mladých talentů ze třídy Karla Bubleho a Zdenky Bubleové, či nastudování instrumentálních úprav kolegy Martina Chocholouše.

 

Složení kapely:    Karel Buble – kapelník, aranž skladeb, kytara, zpěv

Kateřina Veselá – klávesové nástroje, zpěv

Jiří Spíšek – bicí nástroje, zpěv

Martin Chocholouš- baskytara, zpěv, zobcová flétna