Konzervatoř Plzeň


  • Úvodní strana

Koncerty

19. 6. 2012, 19:30 hod

Dům hudby, sál Antonína Dvořáka, Husova 30, Plzeň. Večer s kontrabasem a violoncellem

Večer s kontrabasem a violoncellem

Tomáš Karpíšek – kontrabas, Evelyn Araya – violoncello

Program:

J.S. Bach:  Arioso, BWV 1056
                                                                 E. Aguirre - Araya - violoncello,
                                                                 T. Karpíšek - kontrabas, M. Averkiev - klavír
 
T. Karpíšek: Svita pro kontrabas sólo - "Liturgická" 
                          1. Praeludium
                          2. Dies Irae
                          3. De Profundis Clamavi
                          4. Interludium
                          5. Salve Regina
                          6. Postludium 
                                                                T. Karpíšek - kontrabas
 
P.I.Tchaikovsky: Pezzo capriccioso in B minor, Op. 62
                                                   E. Aguirre - Araya – violoncello, M.Averkiev - klavír
 
David Popper: Elfentanz in D major, Op.39
                                                   E. Aguirre - Araya – violoncello, M. Averkiev – klavír
 
 
 
 
                                      ------------------ přestávka -----------------------
 
 
 
 
 
J.K. Vaňhal: Koncert pro kontrabas D dur
                          Allegro
                          Adagio 
                                                   T. Karpíšek – kontrabas, F. Gregoriades - klavír
 
A.Dvořák: Rondo in G minor, Op.94 
                                                   E. Aguirre - Araya – violoncello, M. Averkiev - klavír
 
Z. Lukáš: Duo di basso, Op. 210 
                          Preludium
                          Scherzo
                          Postludium 
                                                                T. Karpíšek – kontrabas
                                                                E. Aguirre - Araya – violoncello
 
 
 
 
 
 
 

Tomáš Karpíšek

 

Narodil se v hudební rodině. Od mládí hrál na klavír, později i na klasickou kytaru, kontrabas začal studovat až v jedenácti letech na ZUŠ u Martina Koukolíka, u něhož nyní ve studiu pokračuje v pátém ročníku na plzeňské konzervatoři. Za dobu svých studií získal řadu ocenění v národních i mezinárodních soutěžích (1. místo v celostátním kole ve hře na smyčcové nástroje – 2005 Liberec, 1. místo na Mezinárodní kontrabasové soutěži F. Simandla – 2006 Blatná, 2. místo na Mezinárodní kontrabasové soutěži F. Simandla – 2010 Blatná, účast ve finálovém kole v Mezinárodní kontrabasové soutěži v Brně 2010, 1. místo v Soutěži konzervatoří – 2011 Praha). Účastnil se mnoha kontrabasových kurzů (Pleystein 2011 – SRN, Mezinárodní Setkání kontrabasistů Brno 2007, 2009, 2010, 2011, Turnov – 2009) u řady renomovaných profesorů (Veit-P. Schüssler, M. Jelínek, P. Iuga, D.Styffe, T. Barbé aj.) Spolupracuje s řadou orchestrů a souborů (Musica Bohemica – Španělské turné 2012, Plzeňská filharmonie, Ensemble 2012, Ritornello, studentský orchestr Limoges 2007) a okrajově se snaží věnovat také jazzové hudbě. V současné době je přijat ke studiu na HAMU, do kontrabasové třídy prof. Jiřího Hudce, a také jako člen Orchestrální akademie České filharmonie.

Kromě kontrabasu se věnuje také skladbě, kterou studuje v kompoziční třídě doc. Mgr. MgA. Jiřího Bezděka, Ph.D. Účastnil se 1. ročníku Mezinárodní skladatelské soutěže v Soulu a za Sonátu pro flétnu a klavír získal 3. cenu v mezinárodní skladatelské soutěži Generace 2010. Je členem Západočeského hudebního centra (ZHC) a externě pedagogicky působí na ZUŠ B. Smetany v Plzni.

 

Evelyn Aguirre-Araya

Evelyn Aguirre-Araya started her violoncello studies at the age of four with Mr. Francisco Pino and Mr. Arnaldo Fuentes in her native country of Chile. During her early years she was awarded with prestigious scholarships and recognition in her country. Whilst in Chile, she won the “National Violoncello Competition” in Talca and soon after graduating from high school, she was awarded by the government of the United States a special scholarship to continue university studies in the State of Michigan.

As a university student, Evelyn was the winner of the Solo Concerto Competition in 2006 and 2007 so she performed as a soloist with both orchestras of the School. Whilst in the U.S she was also a recipient of the prestigious Arthur Hills scholarship, and attended the Brevard Music Festival for a couple of summers where she stood out as principal cellist of the program.

Evelyn has been selected to take part in different masterclasses conducted by Steven Doane, Andrés Diaz, Lynn Harrell, Uri Vardi and Steven Isserlis. During the summers of 2009 and 2010, she attended a music international festival in Prague and “IMAP” in Plzen, Czech Republic, where she studied under the professors Raphael Wallfisch and Miroslav Petráš.

Soon after graduating in the U.S, she became a student of the Plzen Conservatory, where now, she perfections her skills in violoncello with Prof. Věra Bartoníčková. Under her guidance, Evelyn won the Orchestra competition of the School to perform as a soloist, and was selected to give a series of concerts representing the city of Plzen in Takasaki, Japan. Evelyn also gained the opportunity to collaborate with the Plzen Filharmonie Orchestra and recently, she was selected in the top category of the “Dr. Luis Sigall International Competition” that took place on November of 2011 in Viña del Mar, Chile. There, she was awarded the prize of “Naviera Magallanes S.A” as the best Chilean performer of the contest.

 

 

 

Tomáš Karpíšek: Svita pro sólový kontrabas no. 1 - "Liturgická" - hommage à Honegger

Svita pro sólový kontrabas no. 1 - "Liturgická" - hommage à Honegger vznikla v průběhu roku 2011 jako pocta A. Honeggerovi (jeho Liturgické symfonii).

Hlavní myšlenkové téma svity však není ona dedikace A. Honeggerovi, ale inspirace ve starých (středověkých) latinských duchovních textech a také jakési zamyšlení nad odvěkým a nekonečným soubojem dobra (lásky...) se zlem (pokušením...), ze kterého vychází jako vítěz především víra v dobro a naděje.
Svita je technicky poměrně náročná, neboť jsem se snažil o spojení moderních a postmoderních hudebních principů, posluchačské sdělnosti a srozumitelnosti a v neposlední řadě i nástrojové efektivity. Vedle sebe zde stojí plochy moderní i archaické (barokní a historizující).
Sjednocujícím prvkem svity je jakýsi motiv otázky - který se objevuje hned na začátku praeludia a prostupuje celou skladbu. Tato otázka vyjadřuje, že vždy záleží jen na nás, kterou cestu si sami vybereme.