Konzervatoř Plzeň


  • Úvodní strana

Koncerty

24. 5. 2012, 19:30 hod

Dům hudby, sál Antonína Dvořáka, Husova 30, Plzeň. G. B. PERGOLESI: LA SERVA PADRONA

komická jednoaktová opera v italském originále

Režie: Dominik Beneš, dirigent: Jakub Kydlíček

Účinkují posluchači pěveckého odd. Konzervatoře Plzeň

PŘEDSTAVENÍ NA TÉMA:

GIOVANNI BATTISTA PERGOLESI - INTERMEZZO

LA SERVA PADRONA

 

Režie: Dominik Beneš

Dirigent: Jakub Kydlíček

Účinkují studenti pěveckého oddělení Konzervatoře Plzeň,

vedoucí pěveckého oddělení Svatava Luhanová

 

LA SERVA PADRONA

Libreto: Gennarantonio Federico

První uvedení: Neapol, 5. září 1733

Premiéra na festivalu Smetanovské dny 11. března 2012

 

Serpina: Hana Holodňáková / Mahulena Vodárková / Marie Lišková

Uberto: Eliška Mourečková / Šárka Dolejšová / Klára Drožová

Vespone: Marie Lišková / Klára Drožová

 

 

 

Filip Gregoriades - cembalo

Kvarteto studentů Konzervatoře Plzeň

1. Housle: Lucie Panošková

2. Housle: Marie Pachnerová

Viola: Josef Fiala

Violoncello: Miroslav Domanja

 

 

G.B.Pergolesi (1710-1736), napsal  komické intermezzo La serva padrona jako součást  vážné opery Il prigionier superbo.

Intermezza vznikla a těžila z úspěšné komedie dell´arte, jejíž obliba je příznačná pro dobu svého vzniku. První skladatelovo komické intermezzo La serva padrona je označováno jako základ pro tehdy nastávající epochu Opery buffy.

Komická intermezza plnila funkci odlehčení a uvolnění během produkce vážné opery a hrála se v přestávkách mezi jednotlivými akty. Jejich obliba stoupala tak, že brzy tvořila hlavní bod kulturního večera a stála v popředí zájmu před vážnou operou.

 

Smyslem inscenování Pergolesiho intermezza na Konzervatoři Plzeň je připomenutí významného barokního skladatele 18. století a pokus navázat na umění komedie dell´arte.

 

LA SERVA PADRONA – Děj intermezza

Příběh se odehrává v měšťanském domě, jenž patří starému mládenci Ubertovi. V domě slouží Ubertova mladičká schovanka Serpina a sluha Vespone. Ve stručném výkladu hra pojednává o sporu Uberta a Serpiny o nadvládu v domě. Zápletka se rozpoutá okolo nepřipravené snídaně v podobě šálku s horkou čokoládou a stupňuje se do okamžiku, kdy nespokojený Uberto nařídí Vesponovi, aby mu našel poslušnou ženu, která nahradí v domě místo Serpiny a kterou pojme za manželku. Serpina se této skutečnosti obává, a proto v závěru první části intermezza vyjmenuje všechny své přednosti poté, co Uberta žádá, aby přijal za svou choť ji samotnou. V druhé části intermezza Serpina odhaluje plán jak dostát svého rozhodnutí. Přestrojí Vespona do kapitánských šatů a označí ho za svého nápadníka. Přejmenuje jménem Tempesta, což znamená bouře, aby se Uberto již dopředu mohl třást hrůzou. Vymyslí si historku, že pokud si ji nevezme Uberto, bude trpět po boku Tempesty

a navíc žádá po Ubertovi věno. Jak Serpina tušila, Uberto raději přijme Serpinu za svou choť, než aby daroval věno. Hned po jeho souhlasu k sňatku Serpina odstrojí převlečeného Vespona a Uberto pochopí, že padl do její léčky.

 

Dominik Beneš, režisér

 

Pěvecké oddělení plzeňské konzervatoře se v posledních letech věnuje kromě klasické výuky zpěvu i nastudování menších  operních děl.

Doposud byly provedeny opery: G. B. Bononcini Polifém, B. Smetana Viola, J. Pauer Červená Karkulka, B. Martinů Veselohra na mostě.

Studentská operní představení se realizují s doprovodem klavíru, cembala nebo komorního orchestru v novém sále A. Dvořáka v Domě hudby v Plzni, ale i v zámeckých prostorách a na hudebních festivalech v ČR i v zahraničí (například provedení Veselohry na mostě s orchestrem plzeňské konzervatoře v Regensburgu 2010, Livietty e Tracolla na festivalu Dačice a Theatrum Kuks 2011).

Pro budoucí profesionální pěvce je studium celé role (árie, recitativ) a následná týmová práce na inscenaci operního díla velmi důležitá a potřebná k získání celkové erudice pro divadelní pódium, které je dnes ve svých požadavcích náročné a nekompromisní.

Věříme, že La Serva Padrona G.B. Pergolesiho diváky osloví.

 

Svatava Luhanová

vedoucí pěveckého oddělení

Konzervatoř v Plzni