Konzervatoř Plzeň


  • Úvodní strana

Koncerty

3. 3. 2017, 19:30 hod

Dům hudby, sál Antonína Dvořáka, Husova 30, Plzeň. Přední sólista berlínské operní scény Jan Martiník - bas David Mareček - klavír

Jan Martiník - bas

David Mareček - klavír


Na programu Franz Schubewrt: Zimní cesta

Jeden z nejslavnějších písňových cyklů vůbec, který se sotva někdy oposlouchá. Cyklus vznikl ve dvou částech. V únoru 1827 složil Schubert dvanáct písní podle prvního vydání básnického cyklu W. Müllera Wanderlieder z roku 1823. Počátkem března pozval přátele, aby jim písně představil, ale sám na schůzku nepřišel. Cyklus byl pak uveden později.

Když se Schubertovi dostalo do rukou vydání Müllerovy sbírky z roku 1824, zjistil, že básník doplnil dalších dvanáct básní. Schubert koncem roku 1827 začal pracovat na jejich zhudebnění. Cyklus byl původně napsán pro tenor a klavír. Na tomto koncertě zazní v transkripci pro bas v provedení Jana Martiníka, ostravského rodáka, sólisty Staatsoper Unter den Linden v Berlíně a pěvce s mimořádným citem pro písňový repertoár.

To prokázal mj. na počátku roku 2016, kdy tento finalista soutěže Plácida Dominga Operalia (2007) a vítěz soutěže v britském Cardiffu (2009) na slavnostním koncertě ke 120. výročí založení České filharmonie přednesl Dvořákovy Biblické písně. A s Českou filharmonií souvisí jistým způsobem i tento koncert, neboť od manažerské práce si k umění odskočil její ředitel David Mareček.


Jan Martiník se narodil se roku 1983 v Ostravě, kde vystudoval zpěv u Elišky Pappové na Janáčkově konzervatoři. Získal několik ocenění na mezinárodních pěveckých soutěžích, mj. v soutěži Mikuláše Schneidera-Trnavského v Trnavě, v soutěži Antonína Dvořáka v Karlových Varech nebo účast ve finále soutěže Operalia 2007. Své pěvecké vzdělání dále rozvíjel na mistrovských pěveckých kurzech u Petera Dvorského a díky stipendiu získaném ve vídeňské soutěži Belveder na kurzech Vereny Keller v Německu. 

Profesionální kariéru zahájil na scéně Národního divadla moravskoslezského v Ostravě, kde nastudoval roli Pistoly ve Verdiho opeře Falstaff. Zde dále vystupuje v roli Leporella (Mozart: Don Giovanni) a Truffaldina (R. Strauss: Ariadna na Naxu), jako Sarastro (Mozart: Kouzelná flétna) se představil v opeře Státního divadla Košice. 

Do pražského Národního divadla byl pozván k nastudování role Masetta (Mozart: Don Giovanni) v mozartovském roce 2006, ve kterém také se souborem Národního divadla pohostinsky vystoupil na operním festivalu v italské Ravenně. Roku 2007 v Praze pod taktovkou Johna Fioreho nastudoval role Larkense a Castra v Pucciniho Děvčeti ze Západu. V roce 2009 zde ztvárnil roli Maga a Aralda v inscenaci Händelova Rinalda, ve které pak vystoupil také na koprodukčních scénách ve Francii (Caen, Rennes) a Luxemburgu. Jeho další rolí v Národním divadle je od června 2012 Leporello v Mozartově Donu Giovannim.

Od sezony 2008/2009 se stal členem souboru Komische Oper v Berlíně, kde je obsazen např. do role Masetta (Don Giovanni), Sarastra (Kouzelná flétna), Markýze d’Oubignyho (Verdi: La traviata), Collina (Puccini: Bohéma), Surina (Čajkovskij: Piková dáma) a Eremita (Weber: Čarostřelec).

 

David Mareček, Ph.D., (* 14. dubna 1976) je český hudební pedagog a manažer, od února 2011 generální ředitel České filharmonie.

Vystudoval brněnskou konzervatoř v oborech klavír (1996) a dirigování (1998), magisterské studium na Janáčkově akademii múzických umění v oboru klavír (2002) a doktorandské studium v oboru interpretace a teorie interpretace tamtéž (2007).

V letech 1998–2006 se věnoval pedagogické činnosti na ZUŠ, uměleckém gymnáziu a brněnské konzervatoři jako profesor řádného klavíru a kde byl v letech 2005–2006 též zástupcem ředitele. Od roku 2005 působil ve Filharmonii Brno, nejprve jako dramaturg, o dva roky později se stal jejím ředitelem. Během svého působení u brněnských filharmoniků usiloval o získání nových (mladých) posluchačů vážné hudby, mimo jiné změnou jejího vizuálního stylu, angažováním třiatřicetiletého Srba Aleksandara Markoviče na pozici šéfdirigenta nebo pořádáním netradičních koncertů v areálu bývalé továrny Vaňkovka.

V říjnu 2010 zvítězil v konkurzu na generálního ředitele České filharmonie, funkce se ujal 1. února 2011.